Het komt natuurlijk wel eens vaker voor dat de politiek
dingen wil die volgens sommigen criminogeen zijn, maar dat er bijna Kamerbreed
steun is voor een maatregel die met zekerheid en heel direct tot meer
criminaliteit zal leiden – dat is toch niet gebruikelijk. Een jaar of tien
geleden gebeurde dat toch. Ik schreef er een column over die bleef liggen, maar
aardig vooruitziend bleek. En nu het weer zomer wordt, is de laatste zin ook weer
helemaal actueel. Dus ….
Van links tot rechts buitelden Kamerleden over elkaar om
zich uit te spreken voor strafbaarstelling van seks met dieren. Dat wordt echt
interessant. Niet zozeer omdat elke strafbaarstelling die aan het al bestaande
arsenaal wordt toegevoegd noodzakelijkerwijs leidt tot meer criminaliteit –
tenzij het gaat om iets wat toch al nooit gebeurde, maar dan is er pas echt
sprake van symboolwetgeving. Nee, het echt belangrijke punt hier is dat het om
een muisje gaat met een bijzonder goed ontwikkelde staart.
Wat is immers het geval. De argumentatie om seks met dieren
strafbaar te willen stellen is niet dat sodomie iets onzedelijks is, en zelfs
niet dat het het dier fysiek leed berokkent. Zoals al diverse nuchtere waarnemers
hebben opgemerkt zou bij konijnen, kippen en mieren weliswaar al snel sprake
zijn van (ernstige) verwonding –mogelijk zelfs leidend tot de dood– en dus
zeker van leed, maar zal de gemiddelde koe of merrie zelfs van een
uitzonderlijk zwaar geschapen man niet veel meer ervaren dan van een lastige
vlieg. Het uiteindelijke argument is dan ook dat “verkrachting van een dier”
een inbreuk is op het recht op zelfbeschikking van dat dier (het werd niet zo
gezegd, maar dat is wel wat je bedoelt als je spreekt over “tegen hun wil”). Nu
wil ik best aannemen dat dieren een eigen wil hebben, maar tot nog toe speelde
dat in het (straf)recht geen rol. Artikel 350, waarvan lid 2 luidt “Gelijke
straf (gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar of geldboete van de vierde categorie)
wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel
of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of
wegmaakt”, staat in Titel XXVII van het Wetboek van Strafrecht – dus onder het
kopje “Vernieling of beschadiging van goederen”. Natuurlijk, veel bijzondere
wetgeving die het “beschadigen” van dieren strafbaar stelt is gebaseerd op de
gedachte dat het moreel onjuist is om dieren leed te berokkenen – maar het
erkennen dat dieren pijn kunnen voelen is wel wat anders dan het aan die dieren
toekennen van een wil.
De consequentie van dat laatste ligt immers voor de hand.
Als dieren een wil hebben, moeten we ons een groot aantal vragen gaan stellen.
Laten dieren zich vrijwillig gebruiken, bijvoorbeeld als last- of trekdier? Een
paard mag er dan niet al te veel last van hebben dat het een ruiter draagt –
maar weten we zeker dat het niet liever in de wei zou staan? Staat de koe ons
vrijwillig haar melk af? Wil ze eigenlijk wel voortdurend met van die gevulde
uiers lopen? Hoe zit het met het doden van dieren om hun vlees te kunnen eten?
We doen dat wel pijnloos, maar is het lam werkelijk ineens willoos als het zich
naar de slachtbank laat leiden? En als dieren een wil hebben – is het in
eigendom hebben van een dier dan geen tussensoortelijke slavernij?
Er zijn ongetwijfeld heel wat mensen die vinden dat deze
vragen beantwoord moeten worden vanuit een antropomorf beeld van het dier, en
die het zouden toejuichen als het slachten en anderszins misbruiken van dieren
verboden zou worden. Het is zelfs mogelijk dat een deel van de Kamerleden dat
zich nu sterk maakt voor de seksuele zelfbeschikking van het dier flink wat
stappen verder zou willen gaan. Maar het is waarschijnlijk dat een ander deel
zich niet bewust is van de logische consequentie van het strafbaar stellen van seks
met dieren. Die is namelijk dat we de rechten van dieren over de hele linie
gaan vergelijken met de rechten van mensen. En dan zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel we vinden, net als bij mensen, het doden erger dan het seksueel
misbruiken – en dan zullen we allemaal vegetariĆ«r moeten worden. Ofwel we
blijven (dieren)vlees eten, maar dan moeten we ook onder mensen verkrachting
ernstiger gaan vinden dan moord.
Het onkruid in mijn tuin lijkt vastbesloten zich daar
blijvend te vestigen. Zouden planten ook ........?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten