zondag 25 september 2016

Het belangrijkste boek

Onder de kop “Nederlanders verkiezen Bijbel tot belangrijkste boek” berichtte de NOS over de verkiezing van het “belangrijkste Nederlandse boek”. Het boek “De Nieuwe Bijbelvertaling”, zo meldde de NOS, is uitgeroepen tot het belangrijkste boek van Nederland.
Op die kop, maar ook op de verkiezing zelf, valt best wat op af te dingen. Als je mensen vraagt “Welk boek heeft jou het meest geraakt, vind je het mooist of heeft je leven veranderd? Welk boek zou echt iedereen moeten lezen?” en ze via een website hun stem laat uitbrengen op hun “favoriete Nederlandstalige boek”, levert dat niet per se “het Belangrijkste Boek” op – laat staan het belangrijkste Nederlandse boek.

Maar dat terzijde. Wat mij opviel, was dat het nieuws zoals de NOS dat bracht, nauwelijks ophef opleverde – terwijl een paar jaar geleden de media in rep en roer waren toen een paar kinderen desgevraagd zeiden dat voor hen de Koran belangrijker was dan de Grondwet. Zij moesten toch begrijpen dat in Nederland de Grondwet het belangrijkst was, en niet het boek van enig geloof.

Als ik zeg dat het me opviel, bedoel ik niet dat ik verbaasd was. Niet over het gebrek aan opwinding, en zelfs niet over het feit dat kennelijk veel mensen juist wel een boek dat centraal staat in een geloof, als hun favoriet noemen. Eigenlijk vind ik dat laatste wel mooi, al zou ik zelf niet gauw die keuze maken.
Wat mij betreft zou het pas treurig zijn als de Grondwet wel bovenaan stond op een lijstje van boeken die mensen het meest geraakt hebben, of die ze mooi vinden. Ze zouden liegen. De Grondwet is dor en droog, en dat is goed. En dat mensen niet merken hoezeer hij hen raakt, is ook prima. Het is zelfs een compliment. Het laat zien dat hij er vrij goed in slaagt om met een paar breed gedragen principes (en een heel stel technische regels) een juridische basis te leggen onder de rechtsstaat die Nederland is. Een rechtsstaat die volgens mij als doel heeft, te borgen dat mensen in vrijheid en veiligheid kunnen leven. Op de manier die zij wensen, al dan niet geïnspireerd door een heilig boek dat zij het belangrijkst vinden.

Zolang ze anderen maar niet dwingen dat ook te vinden en ernaar te leven.


PS:
De Nederlanders die meededen aan de verkiezing plaatsten de Bijbel op plaats 1, de Koran op plaats 168 en de Grondwet op plaats 178

Geen opmerkingen:

Een reactie posten